Læsetid: ca. 6 minutter
Ny på vandet
Forfatter: Bådliv.dk redaktion 23/03-2023
Er du ejer af en større båd skal den registreres korrekt
Vi bor i et land hvor næsten alle områder ligger nær en kyst og hvor hver enkelt dansker ikke har længere en 52 kilometer til havet. De danske kyster udgør faktisk omkring 8.754 kilometer! Dét i sig selv er meget enestående, men det giver også utrolig meget plads til mange både. Med så meget plads til både og det stigende antal af både i de danske havne, giver det som bådejer en ekstra tryghed, når din båd er registreret. Korrekt bådregistrering er bl.a. med til at give båden en historik og gør den unik.
Registrering er obligatorisk for danske fritidsfartøjer med en bruttotonage (BT) på 20 eller derover – dvs. det er ikke lovpligtigt at registrere din båd, hvis den er under 20 BT.
Det er faktisk de færreste fritidsfartøjer der er så tunge.
Hvornår skal din båd/skib registreres?
Du kan finde ud af om din båd lovpligtigt skal registreres eller ej via denne formel (alle tal er i fod).
Formel hvis du har en motorbåd
(Bådens længde x bådens bredde x bådens dybgang x 0,67) / 100
Er din båd fx 6 meter lang, har en bredde på 2 meter og en dybgang på 0,4 meter lyder formlen således:
(19,7 x 6,5 x 1,3 x 0,67)/100 = 1,12 BT (registrering ikke lovpligtig)
Formel hvis du har en sejlbåd
(Bådens længde x bådens bredde x bådens dybgang x 0,57) / 100
Er dit skib fx 18 meter langt, har en bredde på 4,5 meter og en dybgang på 5 meter lyder formlen således:
(59,1 x 14,6 x 16,4 x 0,57)/100 = 81,52 BT (registrering er lovpligtig)
Beregn bruttotonage her
Tast enter, når du er færdig og se udregningen. OBS: Vælg bådtype og brug enten meter eller fod
Sådan foregår registrering af din båd
Når du registrerer din båd, gør du den samtidig mindre attraktiv for en tyv at stjæle, da den får tilknyttet sig en masse synlige (og ikke-synlige) unikke tal og mærket korrekt. Det er det vi kalder nummerskilte. Hvis man ser en båd hvor nummerskiltene (også kaldet skrognummer) er slebet ned eller forsøgt fjernet, er det god grund til bekymring, da det kan tyde på at noget ulovligt er sket med båden.
Når du skal registrere din båd, skal du gøre det igennem et bådregister i Danmark, som er www.baadbogen.dk under menupunktet ”registrér båd”. Her skal du udfylde dig som ejer af båden med informationer såsom:
Ejer
Navn
Adresse
CPR-nummer
Telefonnummer
E-mail
Båden
Type af båd
Model
Fabrikant
Årgang
Længde
CIN nummer
Bådens navn
Farve på skrog
Ekstraudstyr
Hjemhavn
CE-godkendelsesnummer
MMSI
VHF-kaldesignal
Motoren
Motortype
Model/fabrikant
Antal hk
Motornummer
Transompladenummer
Drevnummer
Herefter er registreringen udført og Skibsregisteret udsteder et Nationalitetsbevis (hvis båden er over 20 BT) til båden, hvilket er et bevis for, at båden er din.
Dette skal du have styr på inden registrering af din båd
Registrering af båd er inddelt i 3 niveauer; A-klasse, B-klasse og C-klasse. En båd kan derfor registreres på tre forskellige måder, alt afhængig af om den har været registreret før (køb af brugt båd) eller skal registreres for allerførste gang. Læs mere om de tre forskellige typer af registrering herunder.
A-klasse:
Registrering i denne klasse er bådens første kapitel på vandet. Den er derfor registreret fra begyndelsen. Registreringen er foretaget på baggrund af den originale slutseddel samt bådens konformitetsdokument. Bådens identitet er derfor dannet og ejerkæden er fastklart. En ny A-registeret danner ligeledes grundlag for eventuelle finansieringer og forsikring.
B-klasse:
Registrering i denne klasse kan ikke definere sikkerheden for, at båden ikke er eller har været stjålet. Den har nemlig ikke været registreret fra ny. Der er dog stor sandsynlighed for, at bådens identitet er korrekt, da det visuelt kan kontrolleres med bådens ID-numre og årgang som er uforfalskede. Registreringen foretages på baggrund af ejerdokumentation, billeder af båden og ID-numre. Klasse B er i de fleste tilfælde nok til at båden kan registreres, men vil nok ikke være nok til en finansiering.
C-klasse:
Registrering i denne klasse er relevant, hvis din båd ikke er registreret fra begyndelsen. Det er typisk både der er ældre end 16. juni 1998, da der dengang ikke var specifikke krav om skrognummer før denne dato. Det er dog stadig muligt at registrere din båd, hvis den har en unik historie og identitet. I nogle tilfælde er det muligt at få tildelt et skrognummer af www.bådbogen.dk. Dog vil et erstatningsskrognummer ikke have en sammenhæng med bådens produktionsår og kun henvise til registreringsåret. Det er essentielt at have ejerdokumentation, billeder af båden og ID-numre for at kunne få C-klasse registrering. www.bådbogen.dk fungerer som et bådregister der opsamler vigtig information om bådejer, båd og motor alt samlet ét sted.
Gode råd ved køb af brugt båd
Der er en del ting du skal have styr på, inden du registrerer din båd. Hvis du har købt eller overveje at købe en brugt båd, får du selvfølgelig mest for pengene. Dog skal båden undersøges grundigt, før handlen indgås. Du skal ligeledes være opmærksom på, at fritidsbåde mellem 5 og 20 bruttotonage kan registreres i registret, hvis du ønsker det – dog kan både under 5 bruttotonage ikke registreres i Skibsregistret. Du skal også være opmærksom på, om båden er pantsat. – Altså har tidligere ejer optaget lån og givet pant i båden vil dette fremgå af Skibsregistret, hvis altså båden er registreret og er over 5 bruttotonage. Er båden under 5 bruttotonage kan du eventuelt se pant i båden af Personbogen, (men det er ikke et krav at registrere pant i Personbogen).
Det er vigtigt at tjekke om der er pant i den brugte båd, da nye ejere kan blive kontaktet af tidligere ejeres kreditorer, som kan forlange båden solgt på tvangsaktion, hvis tidligere ejere ikke har betalt gælden til kreditorerne.
Registrering af båd ved ejerskifte
Hvad skal du gøre, hvis du har købt en brugt båd? Det kan være en forvirrende proces at finde ud af, hvilken registreringsklasse din båd tilhører. Er du i tvivl om registreringen og gerne vil sørge for, at din båd er registreret korrekt med dig som ejer, kan du gå ind på Søfartsstyrelsens hjemmeside, hvor du kan finde ud af præcis hvordan du skal forholde dig. Det er også herinde du kan registrere ejerskifte til Skibsregisteret eller slette skibet af dansk skibsregister.
For at lave ejerskiftet, skal du lave et ejerskifte enten digitalt eller på papir, det kan du læse mere om her.
Hvis du har købt en brugt båd der i forvejen er registreret, kan du forholdsvis enkelt gå ind og omregistrere båden.
Der er en del af holde styr på ved ejerskifte og registrering af din båd, bl.a. er der en del gebyrer man skal have styr på undervejs. Vi giver dig her en liste over en cirka pris ved registrering af båd:
Registrering af båd: 580 kr.
Omregistrering af båd: 300 kr.
Ny registreringsattest: 90 kr.
2 nye nummerskilte inkl. ny attest: 240 kr.
Erstatningsskrognummer inkl. attest: 830 kr.
Er bådregistrering nødvendigt?
Vi synes det er vigtigt at registrere din båd, hvis du bruger den ofte og sætter en stor værdi i den. Men efter en ny lov der trådte i kraft i 2018 skal dit fritidsfartøj under 20 bruttotonage ikke registreres. Dvs. at pant og andre rettigheder skal tinglyses i Personbogen. Dette forsager også, at det ikke er muligt at få et nationalbevis, men du kan herunder downloade Skibsregisterets brev, som gør det muligt for dig at dokumentere overfor myndigheder udenfor Danmark, at du ejer båden og lovligt må sejle med Dannebrog.
Grundlæggende er det værd at undersøge bådregistrering generelt, især hvis du køber en brugt båd. Der er faktisk mange efterlyste både på www.stolenboats.dk – her kan du iøvrigt også anmelde tyveri. Herinde kan du søge på efterlyste både, og der er op imod 30 sider med savnede både der er meldt stjålet.
VI SÆTTER PRIS PÅ DIT INPUT
Det er vigtigt for os at levere relevant og korrekt indhold.
Har du fundet en faktuel fejl eller har du en idé til en artikel du savner fra os?
Send feedback til os