Læsetid: ca. 3 minutter
Ny på vandet
Forfatter: Bådliv.dk redaktion 17/08-2022
Bliv klogere på sømærkernes betydning
Sømærker i Danmark følger de internationale regner og stiller derfor krav til udformning og farver på de synlige dele, således de er genkendelige på tværs af landegrænser. Danske sømærker er til, så sejlende altid ved, til hvilken side afmærkningerne skal passeres. Sømærker kan også omtales som flydende afmærkning, bøjer til søs og farvandsafmærkninger, og de har alle forskellige betydninger som vises med en kombination af form og farve.
Lær de mange sømærker at kende
Meningen med sømærker er, at markere områder, ruter, render, løb osv. når du er ude på vandet i din båd, så du sikkert kan sejle frem og få en forståelse for hvor du må befinde dig og hvad du skal være opmærksom på. Vi vil her beskrive om de forskellige typer af afmærkninger og sømærker navne, som vi mener er de mest vigtige og anvendte i danske farvande.
En hovedregel man skal huske når vi snakker om sømærker er: Grønt om styrbordStyrbordHøjre side af båden, når man kigger fra agterstævnen mod skibets stævn. (Fremefter).
Modsat bagbord og rødt om bagbordBagbordDen venstre del af en båd, når man kigger fra agterstævnen mod skibets stævn. (Fremefter)
Modsat styrbord. - Sømærker har farve efter ”retning for indgående” både, som er defineret i det enkelte farvandsområde, som du kan se på kortet ’Retning for indgående’. Der findes 5 steder i Danmark, som man skal være ekstra opmærksom på.
Styrbord sideafmærkning
Bagbord sideafmærkning
Specialafmærkning
Kompasafmærkning
Midtfarvandsafmærkning
Isoleret fareafmærkning
Sømærker er sat i system verden over
Sømærker har eksisteret i rigtig mange år. I gamle dage havde Danmark sine egne afmærkninger som var røde og sorte, men sejlede man til andre lande i Europa, kunne afmærkninger se anderledes ud, hvilket besværliggjorde meningen og betydningen med sømærkerne. Man fandt ud af at dette var meget uholdbart, og den internationale organisation ’International Association of Lighthouse Authorities (IALA) bestræbte sig på at få gjort afmærkningerne ens. I 1980 kom to nye systemer i brug verden over – de kaldes for A og B og bruges forskellige steder på jorden. System B bliver brugt i Nord- og Sydamerika og nogle steder i Asien. System A bruges i resten af verden, inklusiv Danmark. Forskellen på de to systemer er, at farven på bøjer og sømærker er byttet om, ellers er de ens på mange områder.
VI SÆTTER PRIS PÅ DIT INPUT
Det er vigtigt for os at levere relevant og korrekt indhold.
Har du fundet en faktuel fejl eller har du en idé til en artikel du savner fra os?
Send feedback til os