Læsetid: ca. 15 minutter
Gør-det-selv
Forfatter: Bådliv.dk redaktion 12/10-2022
Undgå osmose på din båd
Osmose består af små blærer og bobler på bådens skrogSkrogDen primære komponent i en båd - det element der sikrer opdrift og vandtæthed, som kan opstå, hvis man er så uheldig at have købt en båd som enten kan være støbt ved for lav temperatur, eller gelcoatGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. og laminat generelt ikke har haft tid til at hærde ordentligt under produktionen. Osmose er også kendt som glasfiberpest, og vi giver dig her en overordnet guide til hvordan du fjerner sygdommen fra dit skrogSkrogDen primære komponent i en båd - det element der sikrer opdrift og vandtæthed.
Hvad er osmose?
En af grundene til at osmose opstår er, at glasfiber er gennemtrængeligt for vandmolekyler. Disse molekyler kan trænge igennem gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. og ind i laminatet. Undervejs vil vandmolekylerne møde små lufthuller, og disse huller kan blive fyldt med vand. Vandet vil opløse vandopløselige materialer, som bl.a. er med til at danne glykol eddikesyre. Ser du derfor en blære på dit skrogSkrogDen primære komponent i en båd - det element der sikrer opdrift og vandtæthed og du prikker hul på den og indholdet lugter af eddike, så er det med stor sandsynlighed bådsygdommen osmose. De små bobler kan variere meget i størrelsen, de kan nemlig være lige så små som et knappenålshoved til en håndstørrelse! – Bådsygdommen udvikler sig med tiden, så jo hurtigere du opdager sygdommen, jo nemmere er det at udbedre den.
Der kan være flere årsager til, at din båd kan få osmose. Det kan som sagt være en del af produktionen af båden, såsom at laminere båden før gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. er hærdet helt, som kan føre til, at glasfibertrådene kan stikke igennem gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. og på en måde virke som ”sugerør” og derved lede fugt ind til laminatet.
Hvis bådens skrogSkrogDen primære komponent i en båd - det element der sikrer opdrift og vandtæthed har fået slag eller andre belastninger, kan gelcoatens elasticitet være svækket og den kan derfor sprække – dette sker typisk steder hvor laminatet er tyndt eller dårligt mættet med polyester under produktionen.
Luft kan også være årsagen til, at der opstår osmose. GelcoatGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. har nemlig en høj viskositet og man skal påføre det hurtigt i formen, hvilket kan resultere i at luft bliver indespærret under gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag., hvilket mindsker tykkelsen. Dette kan gøre det lettere for fugt og vand at trænge igennem.
Vandet udefra vil forsøge at udligne saltkoncentrationen i boblen, også kaldet osmotisk tryk, og da vand ikke kan komprimeres, vil gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. blive løftet og danne en blære. Faktisk ses osmose hyppigst hos både der sejler i brak- eller ferskvand, da der er lavere saltkoncentration i disse farvande.
Husk at tjekke for osmose
Blærerne på skroget ses bedst, når båden er taget op på land – de sidder jo netop under vandoverfladen. Derfor er der mange der opdager osmose når båden er oppe på land i vintermånederne, og det er derfor en god anledning til at gå i gang med en osmosebehandling. Dog kan blærerne udtørre på land over tid og de vil derfor være sværere at se, end hvis de var fyldt med vand. Derfor er det en god idé at tjekke dit skrogSkrogDen primære komponent i en båd - det element der sikrer opdrift og vandtæthed lige efter båden er kommet op på land efter en sæson i vandet, inden blærerne tørrer helt.
Behandlinger mod osmose
Har din båd fået osmose, skal du ikke gå i panik! Med den rette osmosebehandling kan det repareres og samtidig forebygge fremtidige skader. Så vær ikke fortvivlet, du kan nemlig gøre noget ved det. Du skal starte med at definere området hvor skaderne er og påbegynde en behandling netop dér – gerne lidt mere end selve området.
Det er vigtigt at du reagerer hurtigt, når du opdager at din båd er ramt af osmose. Hvis ikke du starter en behandling, vil den osmotiske proces blot fortsætte og gøre skaderne endnu værre med tiden.
Kontroller gerne fugtniveauet løbende i behandlingsprocessen, da det gerne skal falde til et lavt niveau. Start din måling inden du starter behandlingsprocessen, så du har noget at sammenligne med.
Sandblæsning
GelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. skal fjernes fra bådens bund, og det kan du gøre ved at sandblæse skroget på din båd, da denne metode fjerner den dårlige gelcoatGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. og laminering. Når du sandblæser bådens bund, gør du strukturen klar til en videre behandling herefter – og samtidig åbner sandblæsningen op for lufthullerne/blærerne og fjerner også uønsket forureninger. Ved at sandblæse bådens bund fremskynder du tørreprocessen, men overfladen kan blive meget ujævn.
Gelcoat høvl
Du kan også slibe bådens bund ved at bruge en gelcoatGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag. høvl der sættes på en vis dybde, også kendt som en peeler. Dette gør bl.a. at overfladen bliver mere jævn end ved sandblæsning. Denne metode giver også et mere rent arbejdsmiljø. Når du er færdig med peeling, anbefales det dog at sandblæse lidt, for at overfladen bliver mere modtagelig overfor den efterfølgende behandling.
Vask gentagne gange med ferskvand
Det er vigtigt at båden vaskes grundigt med ferskvand efter behandlingen, da syrer og glykoler skal fjernes helt – derfor er det en langsommelig proces, da man helst skal vaske med ferskvand i to-tre uger. Dette gør nemlig, at glykolen flytter sig til overfladen og kan vaskes væk direkte fra overfladen af båden – herefter skal båden blot tørre under naturlige forhold. Grunden til at glykol skal udvaskes fra båden er, at den suger fugt til sig hvilket er med til at starte en osmoseproces.
Når alle blærer er slebet væk på den ene eller anden måde som beskrevet, skal skroget behandles med epoxyprimer. Skroget skal være helt tørt (hvilket kan tage flere uger eller måneder i nogle tilfælde) og der påføres et tykt lag epoxy og glasfiber, for at fylde området ud. Fyld mere i end hvad der umiddelbart er plads til, du kan nemlig altid slibe det af, så båden får en fin og jævn overflade igen.
Kontakt en ekspert inden du påbegynder processen, så du får den rette vejledning af hvilken glasfiber og epoxy der skal bruges. En professionel kan samtidig give afklaring på, om det er et projekt du selv kan kaste dig ud i. Du kan finde din lokale forhandler her.
VI SÆTTER PRIS PÅ DIT INPUT
Det er vigtigt for os at levere relevant og korrekt indhold.
Har du fundet en faktuel fejl eller har du en idé til en artikel du savner fra os?
Send feedback til os